Svar på kommentar

Från: Anonym
Om: Romio
 
Provrids inte hästarna innan de kommer till Surf? Även om det bara är på prov så tycker jag det är konstig att man tar in en häst som är stark och svår att få stopp på?
 


Svar: Hästarna brukar vanligtvis provridas innan de kommer till Surf. Innan Surf köpte Munsboro Classic och Munsboro Flight (som tyvärr blev tvungen att tas bort pga skada i benet..) så åkte en av ridlärarna ända till Irland för att provrida dem. Så 99% av gångerna Surf köper en ny häst/ponny så vet de nog precis om hästen/ponnyn kommer passa på ridskola.
Dock så finns det ju då de där 1% av gångerna som man har otur med en häst. Kanske miljöombytet blir för hastigt för hästen? Kanske hästen är ovan att ridas i ett ridhus tillsammans med fler hästar? Eller så tycker den helt enkelt att det är obehagligt att ha olika ryttare på ryggen varje dag? Det är jättesvårt att förutspå och det är just därför det är bra att ha hästen på prov innan man eventuellt köper den. Hästen kan ju bete sig helt annorlunda på hemmaplan jämfört med någon annanstans. De är trots allt djur.
 
I fallet med Romio så är det självklart att en ridlärare ridit honom innan han började gå lektioner. Jag skulle tro att de också tyckte han var lite stark men eftersom att han inte gjorde något dumt så var det värt att prova ha med honom på lektion. 
Jag vet att han gick lektion med en mindre tjej dagen innan jag red honom och då hade han varit supersnäll. Men då hade han också gått med ett annat bett än jag red. När jag skulle rida så sa vi att vi skulle prova det andra bettet på honom och då blev han stark och sprang iväg lite.
 
Så i längden skulle han inte fungera som ridskolehäst då de allra minsta barnen inte skulle kunna rida honom. 
Dessutom så tycker jag (personligen) att det inte är så bra att låta de små barnen rida med ett skarpt bett som de inte vet hur det fungerar. Enligt mig så ska en häst som går på ridskola fungera bra på ett vanligt tränsbett (rakt eller delat) eller bettlöst. 
 
/Evelina
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0